قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

اتانول به دو روش سنتزي و تخميري توليد مي شود که در روش سنتزي از اتيلن سنتز و در روش تخميري از تخمير مواد طبيعي مانند گياهان قندي، نشاسته اي و سلولزي ساخته مي شود: تركيبات قند دار مانند ملاس نيشكر، ميوه و سر درختي‌ها خرما،ملاس چغندر قند، هندوانه به طور مستقيم و توسط ميکروارگانيسم ها به اتانول تبديل مي شوند. تركيبات نشاسته اي از جمله غلات (گندم ـ ذرت)، سيب‌زميني، برنج، ابتدا هيدروليز شده و به قند تبديل شده و نهايتاً پس از تخمير به اتانول تبديل می شوند تركيبات سلولزي مانند چوب، ضايعات كشاورزي، زباله‌هاي جامد شهري، كاغذ بازيافتي ابتدا پيش تيمار و سپس هيدروليز شده و به قند تبديل شوند و نهايتاً پس از تخمير به اتانول تبديل می شوند.

مزاياي زيست محيطي اتانول:

1. كاهش انتشارCO2  2. كاهش انتشارCO  3. كاهش انتشار ذرات معلق 4 . فقدان اكسيدهاي سولفور5. فقدان تركيبات آروماتيك‌ه6. افزايش عدد اكتان


توليد بيواتانول از ذرت:

ذرت يكي از مهمترين محصولات غذايي بوده و مي تواند از دو طريق جهت توليد بيواتانول استفاده گردد:

از طريق نشاسته موجود در دا نه ذرت جهت توليد بيواتانول

استفاده از باقيمانده هاي سلولوزي و لیگنینی جهت توليد اتانول

مراحل تولید بیواتانول از ذرت

تمامي خوشه ذرت به آرد آسياب مي شود وسپس با آب مخلوط مي شده تا توليد mash  (خمیر) كند،سپس mash پخته شده و با آنزيم هاي تجزيه كننده نشاسته (آلفا آميلاز) تيمار شده و تخمير روي آن صورت مي گيرد و سپس تقطير شده تا اتانول جدا شودمحصولات فرعي اين پروسه شامل باقيمانده هاي تقطير، كه به عنوان يك ماده غذايي مغذي براي دام استفاده مي شود. دي اكسيد كربن تولیدی هم دارای مصارف متعددی می باشد كه تقريبا در اين پروسه هيچ ضايعاتي وجود ندارد.

تولید بيواتانول از پس‌ماندهاي سیب زمینی

از دو روش کاتالیز آنزیمی و کاتالیز اسیدی حاصل می شود، مراحل کاتالیز آنزیمی مشابه ذرت می باشد، روش اسیدی مقرون به صرفه تر و سرعت تولید اتانول بیشتر است اما مشکل خوردگی ظروف را دارد. در این روش از اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک ر ا جهت تجزیه نشاسته استفاده می شود. زیرا نشاسته نمي تواند مستقيماً توسط مخمر استفاده شود و لذا ابتدا بايد به قند ساده مناسب براي تخمير شكسته شود.

گردآوری: خانم قلمكاري


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 2 خرداد 1392برچسب:تولید بيواتانول از ذرت وسیب زمینی, ] [ 23:36 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

برخی از مزایای جاتوفا که استفاده از بذر آن را در تولید بیودیزل ممکن کرده است عبارتند:

مقاوم نسبت به خشکی، رشد در آب و هوای بیابانی و هر نوع خاکی، نیازی به آفت کش ها ندارد، بذر آن به بارورکنندگان آلی نیاز ندارد،رشد سریع، تولید حدود 38 درصد چربی از بذر آن.
 استخراج روغن از بذر جاتروفا به سه روش انجام می گیرد:
1-مکانیکی (از طریق فشار).-2-شیمیایی (از طریق ترانس استرفیکاسیون)-3-آنزیمی (استفاده از آنزیم لیپاز)
روش شیمیایی: 2مرحله است
1-ترانس استریفیکاسیون:
فرآیندی است که طی آن اسید چرب با الکل در حضور کاتالیزور ترکیب می شوند الکل ممکن است متانول یا اتانول باشد و کاتالیزور معمولا هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم است. محصول اصلی ترانس استریفیکاسیون بیودیزل و گلیسیرین به عنوان محصول جانبی است.
2-جداسازی:
پس از مرحله ی اول فاز بیودیزل از فاز گلیسرین جدا می شود و هر دو خالص می شود. عوامل موثر بر استریفیکاسیون عبارتند از:
رطوبت و اسیدهای چرب زمان واکنش، دمای واکنش، نوع کاتالیزور، نسبت مولی الکل به روغن
روش آنزیمی
در این روش هم از لیپازهای خارج سلولی و هم از لیپازهای داخل سلولی استفاده می شود. همچنین بجای آنزیم می توان از سلول کامل استفاده کرد. بدلیل اینکه میزان اسیدهای چرب غیر اشباع در بیودیزل گیاهی بالاست چهار راه برای پردازش این روغن ها استفاده می شود تا استفاده از آنها در موتورهای دیزلی ممکن شود. این روش ها عبارتند از:
1-استفاده مستقیم و مخلوط با ماده ی دیگر
2-پیرولیزیز (تغییر شیمیایی در اثر حرارت)
3- امولوسیون سازی
4- ترانس استریفیکاسیون
مشکلات استفاده از جاتروفا برای تولید بیودیزل عبارتند از:
سمی بودن گیاه،
1- روش ماشینی مناسبی برای برداشت آن وجود ندارد
2- دانه ها برای تولید روغن نیاز به دستگاهی برای له کردن دارد زیرا روغن جاتروفا به سختی از بذر خارج می شود و توسط صافی فشار صاف می شود و زمان برداشت محصول طولانی است
3- ایراد استفاده از این روغن به جای سوخت های فسیلی هزینه زیاد استخراج آن است.
 
جلیل عباس پور
 
 

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:تولید بیودیزل از گیاه جاتروفا, ] [ 15:20 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

فلاونوئيدها دسته ای ازمتابولیت های ثانویه پلي آروماتيکی هستند که توسط مسیر فنیل پروپانوئیدی در گیاهان سنتز می شوند و شامل کالکون ها، فلاوون ها، فلاونول ها، آنتوسیانین ها، پروآنتوسیانین ها و آئورن ها می باشند. این ترکیبات در ارتباطات ريزوسفريك گياه ـ ميكروب و گياه ـ گياه ( مشخص ترین آن سيگنال شروع همزيستي ريزوبيوم ـ لگوم است)، سيگنال هايي در ايجاد همزيستي ميكوريزي آربوسكولار و اکتینوریزال ،برهمكنش هاي آللوپاتي، حفاظت در مقابل UV ،تولید مثل جنسی،رنگ دهی گل ها و دفاع نقش دارند. فلاونوئیدها در سه نوع اصلی درون همزیستی شامل: میکوریزای آربوسکولار قارچی، لگوم-ریزوبیوم و فرانکیا نقش دارند. نقش فلاونوئیدها در همزیستی لگوم-ریزوبیوم عبارت است از: جاذب شیمیایی ریزوبیوم ،تنظیم بیان ژن های nod و نمو گرهک. فلاونوئيدها ممكن است در 3 مرحله ي متمايز تشكيل گرهك شامل: القاء كننده ژن nod در ريزوسفر، القاء کننده بيوسنتز فاكتور Nod در طناب آلودگي و تنظيم کننده انتقال اكسين که شروع تقسيم سلولی پريموردياي گرهك را بدنبال دارد نقش داشته باشند. در مورد همزیستی اکتینوریزال سیگنال های فرانکیا ناشناخته است اما این سیگنال سلول های تارکشنده را پیچیده و شاخه دار می کند، وزن مولکولی کمتر از kD 3داشته و نسبت به گرما پایدار است (شبیه به فاکتور Nod ریزوبیوم)، همچنین آب دوست بوده و نسبت به کیتیناز مقاوم است (برخلاف فاکتور Nod ریزوبیوم). فلاونوئیدها در همزیستی فرانکیا در سیگنالینگ و عمل گرهک نقش دارند. فلاونوئیدها اثرات مثبتی بر روی رشد هیف ها، تشکیل اسپورهای ثانویه، جوانه زنی اسپور و توسعه كلنيزاسيون در همزیستی میکوریز آربوسکولار دارند. دسته دیگری از ترکیبات فنولی فنوليك اسيدها هستند که این ترکیبات در پاسخ هاي دفاعي گياهان به حمله ي ميكروبي نقش داشته ومنبع كربن برای ميكرو ارگانيسم ها (منابع كربني جايگزين براي برخي دي آزوتروف ها در شرايط محيطي محدود شده، منبع كربن برای گونه‌ها ي ريزوبيومي)، به عنوان پيش ماده براي توليد ليپيدهاي فنولي بوده و همچنین در دفاع ريزوبيومي و مورفوژنز گرهك نقش دارد. مشخص شده است بین فلاونوئیدها و هورمون اکسین برهمکنش هایی در جهت تشکیل گرهک وجود دارد. خاموش سازی مسیر فلاونوئیدی در یونجه بنفش تلقیح شده با سینوریزوبیوم ملی لوتی توسط واسون وهمکارانش (2006) با استفاده از RNA خاموش کننده برای خاموش سازی سنتز کالکون سنتاز نشان داد که:

1- ریشه هایی که نقص در سنتز فلاونوئیدها داشتند قادر به تشکیل گرهک نبودند.
2- پیچش طبیعی در تار کشنده در این ریشه ها مشاهده شد.
3- این ریشه ها در مقایسه با ریشه های شاهد انتقال اکسین بیشتری را نشان دادند
4- تیمار با فلاونوئیدهای خارجی(نارییجنین و لیکوایریتیجنین) موجب تشکیل گرهک گردید.
نتیجه اینکه فلاونوئیدهای ریشه برای تشکیل گرهک در یونجه بنفش ضروریست و آن ها به عنوان تنظیم کننده های انتقال اکسین عمل می کنند بدین صورت که با ممانعت از انتقال قطبی اکسین سبب تجمع سطحی اکسین و در نتیجه شروع تقسیم سلولی می شوند که تشکیل گرهک را بدنبال دارد. در گرهک نمو یافته اکسین از طریق ناقل LAX منتقل می شود. لوئیس و همکارانش (2011) اثرات اکسین و پیش ساز سنتز اتیلن (ACC) را بر روی ریشه های آرابیدوپسیس نوع وحشی و موتانت های غیر حساس بررسی کردند و نشان دادند که مسیرهای سیگنالینگ اکسین و اتیلن برای افزایش فلاونول ها از طریق تنظیم کنندگان مثبت متابولیسم فلاونوئیدی MYB12 ، TTG1 ، PAP1 تداخل می کند. ولی MYB12   نقش مرکزی را در این تداخل برعهده دارد.علاوه بر این آزمایشات نشان داد که کوئرستین فلاونولی است که انتقال بازی پتال اکسین را تعدیل می کند.
تنظیم کننده: جلیل عباس پور

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:نقش فلاونوئید ها و سایر ترکیبات فنولی در همزیستی, ] [ 15:3 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 12620
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1