بوم شناسی

قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان


پاسخ فعالیت های فصل اول

فعالیت 1-1

می توان روزنامه ها را خمیر کرد تا مواد محلول موجود در روزنامه از سلولز که در آب نامحلول است جدا شود. سپس با استفاده از مواد رنگ زدا رنگ آن را از بین برد و نهایتاً سلولز را بصورت خالص جدا کنیم.

در مرحله آخر به کمک آنزیم سلولاز می توان سلولز را هیدرولیز کرده و از گلوکز حاصل استفاده نمائیم.

 فعالیت 2-1

1. خیر، گلوکز مونوساکارید است و انحلال پذیری آن نسبت به ساکارز که دی ساکارید است بیشتر است.

2. تا حدودی در آب حل می شود اما به زمان یا حرارت نیاز دارد چون ساختار پیچیده ای دارد.

قابلیت انحلال در آب:                      پلی ساکارید <      دی ساکارید <      مونوساکارید

3. در آب حل نمی شوند. (آب گریز بودن ویژگی مشترک همه لیپیدهاست) در اثر این ویژگی می توانند در نقاط مختلف بدن و حتی درون سلول ها ذخیره شوند و انرژی زیادی ذخیره کنند.

4. بله در آب حل می شوند – گرمای بالاتر از 45 در3ه باعث تغییر شکل سه بعدی آلبومین شده و منعقد می شود. (سفیده تخم مرغ پخته را با نپخته مقایسه کنید، کدامیک در آب حل می شود؟)

5. نامحلول هستند. پروتئین های محلول مانند آلبومین نمی توانند در تشکیل ساختارهای سلولی نقش داشته باشند. اما پروتئین های نامحلول نقش ذخیره ای ندارد و در ساختار بخش های مختلف بدن مثل پوست، مو، ناخن و .... شرکت دارند.

اگر پروتئین کراتین مو و ناخن در آب محلول بودند، هنگام دوش گرفتن چی می شد؟

 فعالیت 3-1

دو قطعه پارچه کاملاً یکسان را برداشته و با مقادیر مساوی از چربی آلوده می کنیم طوری که لکه های چربی روی هر دو پارچه یکسان باشند. سپس از 2 نوع پودر لباسشویی که یکی دارای آنزیم و دیگری فاقد آنزیم است برای شستشو استفاده کرده ونتی3ه را مقایسه می کنیم.

 فعالیت 4-1:

سطح ثابت باعث می شود آنزیم یکبار مصرف نباشد. یعنی بتوان براحتی آنزیم را از محلول حاوی پیش ماده 3دا کرد و دوبار مورد استفاده قرار دهیم. اما روش اول (یعنی استفاده از آنزیم بصورت محلول) ساده تر است.

 فعالیت 5-1:

به درصد تقریبی مواد تشکیل دهنده بدن توجه کنید.

 فعالیت 6-1:

باکتری های خاک را روی محیط کشت حاوی اگار و نشاسته کشت می دهیم، پس از چند روز در محل هایی که باکتری رشد کرده اند نشاسته مصرف می شود که این موضوع را با ریختن محلول ید (لوگل) می توان اثبات نمود.چون یدبا نشاسته به رنگ آبی تیره دیده میشود.

همکاران محترم باید توج3ه داشته باشند در این آزمایش و آزمایشهای مشابه که میکروب ها کشت داده می شوند، برای جلوگیری از آلودگی محیط با میکروب های بیماری زا، لازم است نکات ایمنی زیر دقیقاً مورد تو3ه قرار گیرند:

محیط کشت و ظروف مورد استفاده، قبل از استفاده شدن سترون شوند.

پس از کشت میکروبها، در ظرف را ببندید و آن ها را در محیط دربسته قرار دهید.

پس از رشد میکروبها، برای تشخیص آنها، کنار شعله کار کنید و اگر آن را روی لام قرار می دهید چندبار لام را از داخل شعله عبدور دهید تا میکروب ها کشته شوند.

پس از مطالعه برای سترون کردن لام ها و محیط های کشت، ابتدا لام ها را در الکل قرار دهید و سپس همراه با محیط های مصرف شده در یک ظرف سوراخ دار، داخل ظرف زودپز بگذارید، به طوری که آب داخل زودپز تا زیر این ظرف بالا بیاید. پس در زودپز را ببندید. ان را نیم ساعت بجوشانید و پس از آن مواد را در چاه دست شویی بریزید. ظرف را 24 ساعت از ماده سفید کننده پر کنید و با مایع ظرفشویی بشویید و تاحد امکان برای تهیه غذا از آن استفاده نکنید.

برای تهیه محیط کشت اگر اگار موجود نباشد می توان از یک گرم ژلاتین در 100 سی سی آب مقطر استفاده کرد و لی باید تو3ه داشت که این محیط در دمای بیش از c 240 ذوب می شود.

پس از کشت میکروب های خاک، با ریختن محلول یددار (لوگل) یا محلولی معروف به بتادین – که در داروخانه ها مو3ود است- رنگ محیط در نقاطی که باکتری ها رشد کرده اند، تغییر نمی کند- چون

باکتری ها نشاسته را مصرف کرده اند- اما در سایر نقاط، رنگ محیط کشت بسته به نوع نشاسته ی به کار رفته تغییر می کند؛ آن که دارای لوگل است از آبی تا قهوه ای و آن که دارای بتادین است از قهوه ای تا بنفش.

 فعالیت 7-1

1. با توجه به آنچه که دانش آموزان در این فصل آموخته اند، می توان گفت: گوناگونی جانوران به دلیل گوناگونی در مولکول های زیستی بدن آنها و به ویژه پروتئین ها و DNA ی بدن آنهاست. تفاوت پروتئین ها نیز ناشی از نوع اسیدهای آمینه، ترتیب و تعداد آن هاست.

2. مثلاً با تو3ه به شکل 10-2 صفحه ی 20، می توان انواع پیوندهای مو3ود بین عناصر مو3ود در این مولکول (O,N, H, C) و تعداد آن ها را مشخص کرد.

3. پلی اتیلن که در ساخت وسایل پلاستیکی به کار می رود. ازمونومری به نام اتیلن (CH2=CH2) ساخته می شوند. P.V.C که در ساخت لوله های انتقال آب، فاضلاب و ... به کار می رود از کلرید وینیل ساخته

می شود. تفلون نیز پلی مر تترافلئور اتیلن است که در ساختن ظروف نچسب به کار می رود.

توجه: لازم به ذکر است که این پرسش برای آشنایی دانش آموزان مطرح شده و حفظ اسامی و فرمول ها مورد نظر نیست.

4.

هیدرولیز

سنتز آب دهی

محصول آن مونومر است

شکسته شدن پیوند

مصرف آب

 

محصول آن پلی مر است.

ایجاد پیوند

تولید آب

5. چون همه ی آن ها در آب حل نمی شوند. (آب گریزاند) اما در حلال های آلی محلول هستند.

6. الف) محلی در مولکول آنزیم که پیش ماده به آن متصل شود.

ب) هر آنزیم واکنش خاصی را به راه می اندازد چون پیش ماده ی خاصی است که می تواند در جایگاه فعال آنزیم قرار گیرد.

7. پنجاه مولکول آب

8. پایداری مولکول در حالتی که پیوند دوگانه (یا سه گانه) و3ود دارد کمتر است. در نتیجه شکستن آن راحت تر است.

 

پاسخ فعالیت های فصل دوم

 فعالیت 1-2:

با انجام این فعالیت، دانش آموز می تواند مستقلاً با میکروسکوپ کار کند.

 فعالیت 2-2:

با انجام این فعالیت، داشن آموز ضمن مشاهده و رسم شکل، اندازه گیری نمونه های میکروسکوپی را تجربه کند.

 فعالیت 3-2:

1-  بزرگ نمایی میکروسکوپ به روش های مختلف تعیین می شود. در ساده ترین روش، بزرگ نمایی برابر است با حاصلضرب بزرگ نمایی عدسی شیئی در بزرگ نمایی عدسی چشمی، بنابراین در میکروسکوپ مورد نظر حداقل و حداکثر بزرگ نمایید به ترتیب عبارت اند از: برابر 400= 40 * 10 و برابر 100= 10 10*.

2-  برای محاسبه ی اندازه ی تصویر، اندازه ی نمونه را در بزرگ نمایی مورد استفاده ضرب می کنیم؛ بنابراین حداقل و حداکثر طول نمونه مورد نظر به ترتیب عبارت اند از:

Mm 200= 5/0 x 400                 و           mm 50= 5/0 x 100

برای تهیه مقیاس اندازه ی واقعی نمونه را بر اندازه ی تصویر تقسیم می کنیم:

در مطالعات زیستی گاه به تعیین اندازه ی نمونه مورد نیاز است. در صورت و3ود مقیاس می توان از روی تصاویر، اندازه واقعی نمونه را تعیین کرد.

 فعالیت 4-2:

8. چون پیاز اندام زیرزمینی است و تحت تأثیر نور قرار نداشته است.

11. کلروپلاست فراوان- برگ خزه اندام هوایی است  در حضور فتوسنتز می کند.

14. به دلیل فراوانی کلروپلاست ها در برگ خزه.

15. می توانی خزه را برای مدتی در تاریکی رویش دهیم تا برگ ها سبزینه ی خود را ازدست دهند و سفید شوند.

 فعالیت 5-2:

1. در هر دو، تبدیل انرژی صورت می گیرد و ATP ساخته می شود و تفاوت آنها در این است که انرژی شیمیایی در کلروپلاست ذخیره شده و در میتوکندری آزاد می شود.

2. تقسیم کردن غشای درون سلول به قسمتهای مختلف و ساخت، ذخیره و ترشح مولکولهای زیستی.

3. پانصد سلول،

 4. وجود کلروپلاست در عکس «الف»، میتوکندری و دیواره ی سلولی در عکس «3» نشان می دهد این عکس ها مربوط به لوبیا هستند که یوکاریوت است و عکس های «ب» و «د» به علت این که تنها دارای دیواره غشا و ریبوزوم هستند و اندامک های دارای غشا ندارند، مربوط به باکتری هستند که پرکاریوت است. عکس «هـ»

به دلیل داشتن هسته و شبکه آندوپلاسمی زیر مربوط به موش است

5-  نتیجه می گیریم با دو برابر شدن شعاع، نسبت سطح به ح3م سلول نصف

 می شود.

 فعالیت 6-2

1. الف) به علت پژمردگی، غلظت در داخل سلو.ل زیاد است، فشار اسمزی آن بالاست و آب بر اساس اسمز به داخل سلول ها نفوذ می کند و مو3ب شادابی برگ ها می شود.

ب) در محیط خارج، افزایش غلظت ناشی از افزودن شکر مو3ب افزایش فشار اسمزی در خارج و خروج مایعات داخلی بر اساس اسمز می شود.

2. لایه ی چربی ای که از ترشح غدد چربی پوست به وجود آمده، آن را نسبت به آب غیر قابل نفوذ می کند. و بافت پوششی چند لایه سطحی ترین لایه سلولهای مرده که پروتئین کراتین دارند که نسبت به آب مقاوم است.

3. هر دو آب را از دست می دهند؛ چون غلظت و فشار اسمزی در خارج بیش تر از داخل سلول است اما سرعت خروج آب از گلبول قرمز بیش تر است؛ چون سلول گیاهی روی غشای خود دارای دیواره و نیز در داخل سلول دارای واکوئل است. از طرفی، گلبول قرمز کاملاً چروکیده می شود و در صورتی که شکل گیاهی به علت وجود دیواره تغییر نمی کند و فقط شادابی و تردی خود را ازدست می دهد.

 فعالیت 7-2:

1. ریبوزوم پروتئین را می سازند، فرضیه ای که می توان ارائه داد این است که ریبوزوم های سلول های بدن ما با ریبوزوم های سلول باکتری تفاوت دارند. آنتی بیوتیک به دو روش با باکتری مبارزه می کنند. انواعی از آنها از تشکیل دیواره ی سلولی باکتری ها جلوگیری می کنند و بعضی از آن ها بر روی ریبوزوم های باکتریایی و در نتیجه پروتئین سازی تأثیر منفی می گذارند. اگرچه ریبوزوم های باکتریایی و انسانی با هم تفاوت دارند اما مصرف دوز بالای آن ها بر ریبوزوم های سلول های انسان نیز تأثیر منفی می گذارند.

2- چون میتوکندری انرژی تولید می کنند، بنابراین در سلول هایی که فعالیت بیش تری دارند تعداد میتوکندری ها نیز بیش تر است. تعداد میتوکندری متناسب با فعالیت متابولیک سلول است. سلول

ماهیچه ای، قلبی، سلول های لوله های کلیوی و کبد از مواردی هستند که تعداد میتوکندری آن ها زیاد است.

3. عامل اساسی در به دست آوردن یک تصویر خوب از میکروسکوپ قدرت تفکیک است. قدرت تفکیک بیان کننده ی کوچک ترین فاصله ای است که دو ذره از یکدیگر قابل تشخیص اند. قدرت تفکیک این میکروسکوپ یک نانومتر است. یعنی با این میکروسکوپ می توان ذراتی را که فاصله ی آن ها از هم تا یک نانومتر است به صورت دو ذره ی 3دای از هم درید.

4.خیر، مثلاً آرکی باکترها Archaebacteria قادر به تحمل وضعیت نامساعد محیطی هستند. هالوفیل ها Halophiles (گروهی از آرکی باکترها) در حوضچه های نمک گیری زندگی می کنند، هم چنین گروه دیگری از آرکی باکترها (Thermoacidophiles) دمای c 800 و PH=20  را می توانند تحمل کنند.

باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بی هوازی است و می تواند در کنسروهای مواد غذایی رد شرایط کاملاً بی هوازی رشد کند و سم کشنده ای بوتولنیوم را تولید کند.

باکتری ها قدرت تولید مثل بالایی دارند و معمولاً از طریق تقسیم دوتایی که نوعی تولید مثل غیر جنسی است تکثیر می شوند و در مدت کوتاهی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سال دوم دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:پاسخ فعالیت ها و خود آزمایی های زیست شناسی سال دوم دبیرستان, ] [ 15:49 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 85
بازدید ماه : 64
بازدید کل : 12746
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1