بوم شناسی

قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

  دانشگاه شهید باهنر کرمان: مهندس عليرضا افضلی پور و خانم فاخره صبا 

  عليرضا افضلي پور فرزند حسين افضلي پور در روز دوشنبه ششم فروردين 1288 هجري شمسي در تهران بدنيا آمد . او تحصيلات ابتدايي را در دبستان هاي اشرف ، اقدسيه و سيروس به پايان رساند و دوره دبيرستان را در مدارس دارالمعلمين مرکزي و سپس شرف گذارند . در خرداد سال 1310 دوره ي دبيرستان را به پايان رساند و در شهريور 1310 ه ، ش براي ادامه تحصيل عازم کشور فرانسه گرديد . اويک سال را در دبيرستان شهر « شربور » براي آشنايي با محيط آموزشي کشور فرانسه و آماده شدن براي ورود به دانشگاه تحصيل کرد . بعد از يکسال در سال 1311 وارد دانشگاه شهر   « بردو » در فرانسه شد و در سال 1314 موفق به اخذ درجه ليسانس شيمي گرديد . سپس براي دوره تکميلي تحصيلات شيمي کشاورزي به شهر « ليل » رفت و به مدت دو سال دوره ي تخصّصي شيمي کشاروزي را گذراند . مهندس عليرضا افضلي پور پس از پايان تحصيلات عالي در آذر ماه 1316 به ايران بازگشت . پس از بازگشت براي انجام خدمت سربازي اعزام شد و در سال هاي 1317 و 1318 با درجه ستوان سومي در رشته مهندسي مخابرات در لشکر 2  تهران دوران سربازي را به پايان برد . او در فرودرين ماه 1319 به استخدام دولت در بانک کشاورزي درآمد اما در سال 1325 از خدمت دولتي کناره گرفت و به تجارت و بازرگاني در رشته برق روي آورد . او تاجري موفق بود و توانست سرمايه اي فراهم کند . امّا هميشه پند پدر در انديشه او زنده بود که « پسرم برو تحصيل کن همه چيز را بياموز و بعد که برگشتي به فرهنگ مملکتت خدمت کن » با اين تفکر در سال 1348 در 62 سالگي با فاخره صبا ازدواج مي کند و در سال 1349 انديشه خود و تصميم بزرگش را با ايشان مبني بر انفاق دارايي در راه خدمت به فرهنگ و علم و دانش در ميان  مي گذارد. تصميم سترگ او با استقبال همسر گرانقدرش که خود از     شخصيت هاي فرهنگي بود روبرو مي شود . اين دو فرهيخته هم پيمان مي شوند که دانشگاهي در يکي از مناطق محروم کشور بسازند و سرانجام  در سال 1350 اين قرعه به نام کرمان مي خورد و دانشگاه  کرمان تأسيس مي شود . 

مهندس عليرضا افضلي پور در تاريخ هجدهم فروردين ماه يکهزار و سيصد و هفتاد و دو دعوت حق  را لبيک گفت و به ديار باقي شتافت .

                                                  روحش شاد    

  « فاخره صبا » در آبان ماه سال يکهزارو دويست و نودو نه شمسي در تهران ، در خانواده اي با سابقه فرهنگي درخشان به دنيا آمد . پدرش شادروان فرخ صبا فرزند (باباخان) برادرزادة محمودخان ملک الشعرا و نواده فتحعلي خان صبا ملقب به ملک الشعرا بود . فاخره صبا به اتفاق خواهر و برادرش در محيط خانواده اي که کاملاً ادبي - هنري بود , رشد يافت و دوران کودکي را تحت تعليم و توجّهات خاص پدر ، در فضايي که تربيت جسمي و روحي و ذوقي کاملي در مورد فرزندان خانواده اعمال مي شد , گذراند . دورة دبستان را در مدرسة «شمس المدرس » و دورة متوسطه را در دبيرستان « بيات » به پايان رساند . پدرش همزمان با تحصيل علم ، به آموزش هاي ويژه ادبي و تعليم موسيقي وي پرداخت . فرّخ خان همانند بسياري از افراد خانوادة صبا با موسيقي دمساز بوده و خود  تار مي نواخت و با استاد ابوالحسن صبا ( عموزاده اش ) ، که از بزرگترين موسيقيدانان ايران در قرن معاصر بوده ، مراودة نزديک داشت و هم با توصية آن هنرمند بزرگ بر توجه و مراقبت خود نسبت به آموختن موسيقي دخترش افزود . فاخره صبا نزد استادان بزرگي چون عبدالعلي وزيري و پرويز ايران پور و سپس در محضر استاد ابوالحسن صبا ، عبدالله دوامي و مشير همايون شهردار ، به تحصيل موسيقي ايراني پرداخت و پيانو را نزد دو استاد ايتاليايي و لهستاني ، و آواز را نزد  دو بانوي ايتاليايي و اتريشي فرا گرفت . در ارديبهشت ماه سال يکهزارو بيست و شش شمسي مطابق با آوريل يکهزار و نهصد و چهل و هفت ميلادي ، عازم پاريس شد و در کنکور کنسرواتوار دولتي موسيقي پاريس شرکت کرد و به دليل داشتن آمادگي کافي ، با امتياز خوب پذيرفته شد و درهمان سال تحصيل در کنسرواتوار را آغاز کرد . دوران تحصيل موسيقي فاخره صبا در پاريس ، 6 سال طول کشيد و در پايان دوره با دريافت جايزة اوّل آواز و جايزة دوّم اُپرا و اُپراکميک ، در سال يکهزار و سيصد و سي دو شمسي به ايران مراجعت کرد . در آذر ماه همان سال به استخدام  ادارة کل هنرهاي زيباي کشور در آمد و به تدريس آواز کلاسيک بين المللي در هنرستان عالي موسيقي و پس از آن به تدريس در دانشکدة هنرهاي زيباي دانشگاه تهران پرداخت . استاد فاخره صبا ، پس از بيست و دو سال خدمت ارزشمند هنري ، علمي و پروراندن هنرمنداني فرهيخته ، به تقاضاي خويش بازنشسته شد . او در طول عمر پر برکت خود همکار و هميار شادروان مهندس عليرضا افضلي پور در ايجاد و ساخت دانشگاه شهيد باهنر کرمان بود . 

استاد فاخره صبا در تاريخ 22 تيرماه 1386 دعوت حق را لبيک و به ديار باقي شتافت .

                                                  روحش شاد

 



نظرات شما عزیزان:

انجمن مجازي معلمان ايران
ساعت3:14---10 شهريور 1391
سلام همكار محترم
از حسن نظر و همكاري شما صميمانه متشكرم
وبلاگ شما در انجمن مجازي معلمان ايران (به دو صورت: براساس پست و براساس استان و شهرستان) لينك شد.
لطفا انجمن مجازي معلمان ايران را در وبلاگ خود لينك كنيد و در صورت امكان پست دعوت به همكاري انجمن (http://amm-i.blogfa.com/post/32 ) را در وبلاگ خود درج كنيد تا از اين طريق به ديگر همكاران اطلاع رساني شود.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 12732
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1